Še nekaj osnov o N2O
Objavljeno: 13 Okt 2004, 00:50
NITRO
Torej ker že v vsaki dirkalni arkadi nastopa N20, pa redko kdo točno ve kaj to je,kaj šele da bi vedel kako točno deluje.
Zato se bom v tem postu potrudil da razložim nekaj čisto osnovnih pojmov o N20.
Torej zmotno je prepričanje da je nitro super eksplozivno gorivo ali kakšen jogurt. Torej N2O (didušikov oksid) je neeksploziven plin in njegova raba ima podoben namen kot turbo polnilci ali kompresorji - povečati delež kisika v zmesi.
Inštalacija N2O sistema niti ni take zelo enostavna. Od začetka že izgleda enostavno, potem pa ko začneš stvar testirat pa vidiš, da ni dovolj samo montaža tega sistema ampak je potrebnih še kar nekaj dodatnih prilagoditev na motorju. Od drugačnih svečk, ponavadi večoktanskega bencina (priporočeno-da ni klenkanja).....
Osnovni set se sestoji iz jeklenke (atestirana na 200 bar), na kateri je ventil za odpiranje in zapiranje jeklenke(ponavadi ročni), dveh elektroventilov (eden za N2O, drugi za bencin), stikala na dušilni loputi, ON/OFF stikala, Y-člena, dveh šob s katerima doziramo količino plina in bencina in s tem tudi število dodanih konjev, visokotlačnih cevi in še par drobnarij.
Pa še glede tega, zakaj imamo zraven še dušik, se pravi vez 2 dušika in en kisik. Čisto preprosto. Ta vez je obstojna in ne reagira z mazivi. Marsikdo se ob tem vpraša, zakaj nebi rajši napeljal v motor kar direkt čisti kisik, ki ga je povrhu še lažje dobiti kot N2O. Zato, ker čisti kisik reagira z mazivi v motorju in zadeva zelo hitro eksplodira, se ti vže motor in ob tem razvije tako visoko temperauro, da ga niti pogasiti ne moreš zlahka.
Za to, da pa se v cilindru ne razvija previsoka temperatura pa je treba dodajati več bencina v zmes. Če je zmes "revna" se pravi da je v njej malo bencina, je potem v njej toliko večji delež kisika in ta kisik omogoči popolnejše izgorevanje in s tem višje temperature v cilindru, kar pripelje do topljenja batov, žarenja svečk itd itd... Če ustvarimo zmes, ki je "bogata" z bencinom, se pravi ima manjši delež kisika, lahko s tem uravnavamo temperaturo v cilindru in s tem praktično zelo zmanjšamo temperaturne poškodbe motorja zaradi uporabe N2O sistema.
Pri motorjih brez N2Oja za to skrbi lambda sonda, preko katere računalnik dobi potreben podatek za uravnavanje razmerja bencin/zrak.
S pravilno izbranim sistemom N2O lahko dosežemo povečanje moči praktično od +25PS pa tudi do cca +300PS, spet odvisno od delovne prostornine motorja, števila cilindrov itd…
Za koliko z N2O sistemom povečamo moč ni odvisno od tlaka ampak od šob, s katerimi doziramo količino vbrizganega plina in bencina. Tlak mora biti na predpisanem nivoju (recimo temu na zelenem območju - pač odvisno od sistema, kako ima dimenzionirane šobe), ker če ni, itak ne doseže svojega efekta.
Kot sem že prej napisal, če pravilno dimenzioniraš še nekaj drugih elementov v motorju, se pregrevanje motorja v cilindrih in s tem termična obremenitev - topljenje batov, zelo zmanjša in lahko ta sistem uporabljaš večkrat in bolj sigurno. Potem ti ostane samo še mehanska obremenitev motorja, saj ti lahko zaradi tako povečane moči praktično zlomi kak del v motorju, ki ne prenese take obremenitve (glavna gred, ojnice, ležaji, ...)
Za koliko shotov zdrži jeklenka je odvisno od tega, kako veliko jeklenko imamo (koliko kg plina) ter kakšno količino vbrizgamo naenkrat v motor (se pravi kakšne šobe uporabljamo - za koliko dodatnih PS)
Motor pri eni minuti polnega plina porabi 5000 litrov zraka (pač odvisno od prostornine motorja). Zrak je zaenkrat zastonj ,N2O pa na žalost nekaterih ne, zato ga uporabljamo samo za pospeševanje cca 10-15 sekund in še tako vzdrži nekajkilogramska jeklenka za borih ducat shotov.
Se splača?!
V Evropi je raba N2O bolj ali manj nerazširjena,čeprav (malo zgodovine) so Nemci med drugo svetovno vojno vbrizgavali N2O v letala ki jim je na visoki višini zaradi redkosti kisika,slabše zgorevalo gorivo...
Toliko bolj so na N2O nori Američani,ki ga uporabljajo tudi v večini sebi lastnih avtomobiliskih športih..
DRAGSTERJI denimo gredo še korak dlje ,tam so N2O zmešali z alkoholom in dobili nitro metan (CH3NO2) ..SILA UČINKOVITO GORIVO.
Nitro metan ima zaradi slabše vnetljivosti sicer manjšo specifično energetsko vrednost,vendar ga lahko naenkrat zgori celo do osem krat več in še bistveno manj zraka porabi za eksplozijo.Enajstliterska dragsterjeva mašina iztisne tudi do 6000 konjskih moči!!
Seveda je bi se o N2O sistemih dalo pisati še veliko. Naprimer o tem, da v osnovi obstaja 2 sistema. WET in DRY.
Ta, ki ga poznamo mi je WET (mokri), kar pomeni da poleg plina vbrizgavamo tudi dodatni bencin). Pri DRY sistemu se dodatni bencin ne vbrizgava skupaj s plinom. Tega sistema ne poznam in predvidevam, da pri tem sistemu pač računalnik preko vbrizga dodaja več bencina. Če ga nebi, bi šel tak motor s takim sistem precej hitro v cvet.
Amerikanci recimo prakticirajo tudi računalnik, ki krmili N2O sistem. Ta zvezno dodaja in odvzema količino dodanega plina in bencina glede na obrate motorja ter tudi kontrolira lambda sondo. Če bi prišlo do kakršnekoli težave na dovodu N2Oja, bi računalnik preko lambde takoj zaznal napako v izgorevanju in ugasnil sistem ter s tem preprečil poškodbe motorja.
Poleg tega poznamo tudi večtočkovni ali multipoint N2O sistem…
Itd itd....
...popravil in dopolnil _BANDIT_
Torej ker že v vsaki dirkalni arkadi nastopa N20, pa redko kdo točno ve kaj to je,kaj šele da bi vedel kako točno deluje.
Zato se bom v tem postu potrudil da razložim nekaj čisto osnovnih pojmov o N20.
Torej zmotno je prepričanje da je nitro super eksplozivno gorivo ali kakšen jogurt. Torej N2O (didušikov oksid) je neeksploziven plin in njegova raba ima podoben namen kot turbo polnilci ali kompresorji - povečati delež kisika v zmesi.
Inštalacija N2O sistema niti ni take zelo enostavna. Od začetka že izgleda enostavno, potem pa ko začneš stvar testirat pa vidiš, da ni dovolj samo montaža tega sistema ampak je potrebnih še kar nekaj dodatnih prilagoditev na motorju. Od drugačnih svečk, ponavadi večoktanskega bencina (priporočeno-da ni klenkanja).....
Osnovni set se sestoji iz jeklenke (atestirana na 200 bar), na kateri je ventil za odpiranje in zapiranje jeklenke(ponavadi ročni), dveh elektroventilov (eden za N2O, drugi za bencin), stikala na dušilni loputi, ON/OFF stikala, Y-člena, dveh šob s katerima doziramo količino plina in bencina in s tem tudi število dodanih konjev, visokotlačnih cevi in še par drobnarij.
Pa še glede tega, zakaj imamo zraven še dušik, se pravi vez 2 dušika in en kisik. Čisto preprosto. Ta vez je obstojna in ne reagira z mazivi. Marsikdo se ob tem vpraša, zakaj nebi rajši napeljal v motor kar direkt čisti kisik, ki ga je povrhu še lažje dobiti kot N2O. Zato, ker čisti kisik reagira z mazivi v motorju in zadeva zelo hitro eksplodira, se ti vže motor in ob tem razvije tako visoko temperauro, da ga niti pogasiti ne moreš zlahka.
Za to, da pa se v cilindru ne razvija previsoka temperatura pa je treba dodajati več bencina v zmes. Če je zmes "revna" se pravi da je v njej malo bencina, je potem v njej toliko večji delež kisika in ta kisik omogoči popolnejše izgorevanje in s tem višje temperature v cilindru, kar pripelje do topljenja batov, žarenja svečk itd itd... Če ustvarimo zmes, ki je "bogata" z bencinom, se pravi ima manjši delež kisika, lahko s tem uravnavamo temperaturo v cilindru in s tem praktično zelo zmanjšamo temperaturne poškodbe motorja zaradi uporabe N2O sistema.
Pri motorjih brez N2Oja za to skrbi lambda sonda, preko katere računalnik dobi potreben podatek za uravnavanje razmerja bencin/zrak.
S pravilno izbranim sistemom N2O lahko dosežemo povečanje moči praktično od +25PS pa tudi do cca +300PS, spet odvisno od delovne prostornine motorja, števila cilindrov itd…
Za koliko z N2O sistemom povečamo moč ni odvisno od tlaka ampak od šob, s katerimi doziramo količino vbrizganega plina in bencina. Tlak mora biti na predpisanem nivoju (recimo temu na zelenem območju - pač odvisno od sistema, kako ima dimenzionirane šobe), ker če ni, itak ne doseže svojega efekta.
Kot sem že prej napisal, če pravilno dimenzioniraš še nekaj drugih elementov v motorju, se pregrevanje motorja v cilindrih in s tem termična obremenitev - topljenje batov, zelo zmanjša in lahko ta sistem uporabljaš večkrat in bolj sigurno. Potem ti ostane samo še mehanska obremenitev motorja, saj ti lahko zaradi tako povečane moči praktično zlomi kak del v motorju, ki ne prenese take obremenitve (glavna gred, ojnice, ležaji, ...)
Za koliko shotov zdrži jeklenka je odvisno od tega, kako veliko jeklenko imamo (koliko kg plina) ter kakšno količino vbrizgamo naenkrat v motor (se pravi kakšne šobe uporabljamo - za koliko dodatnih PS)
Motor pri eni minuti polnega plina porabi 5000 litrov zraka (pač odvisno od prostornine motorja). Zrak je zaenkrat zastonj ,N2O pa na žalost nekaterih ne, zato ga uporabljamo samo za pospeševanje cca 10-15 sekund in še tako vzdrži nekajkilogramska jeklenka za borih ducat shotov.
Se splača?!
V Evropi je raba N2O bolj ali manj nerazširjena,čeprav (malo zgodovine) so Nemci med drugo svetovno vojno vbrizgavali N2O v letala ki jim je na visoki višini zaradi redkosti kisika,slabše zgorevalo gorivo...
Toliko bolj so na N2O nori Američani,ki ga uporabljajo tudi v večini sebi lastnih avtomobiliskih športih..
DRAGSTERJI denimo gredo še korak dlje ,tam so N2O zmešali z alkoholom in dobili nitro metan (CH3NO2) ..SILA UČINKOVITO GORIVO.
Nitro metan ima zaradi slabše vnetljivosti sicer manjšo specifično energetsko vrednost,vendar ga lahko naenkrat zgori celo do osem krat več in še bistveno manj zraka porabi za eksplozijo.Enajstliterska dragsterjeva mašina iztisne tudi do 6000 konjskih moči!!
Seveda je bi se o N2O sistemih dalo pisati še veliko. Naprimer o tem, da v osnovi obstaja 2 sistema. WET in DRY.
Ta, ki ga poznamo mi je WET (mokri), kar pomeni da poleg plina vbrizgavamo tudi dodatni bencin). Pri DRY sistemu se dodatni bencin ne vbrizgava skupaj s plinom. Tega sistema ne poznam in predvidevam, da pri tem sistemu pač računalnik preko vbrizga dodaja več bencina. Če ga nebi, bi šel tak motor s takim sistem precej hitro v cvet.
Amerikanci recimo prakticirajo tudi računalnik, ki krmili N2O sistem. Ta zvezno dodaja in odvzema količino dodanega plina in bencina glede na obrate motorja ter tudi kontrolira lambda sondo. Če bi prišlo do kakršnekoli težave na dovodu N2Oja, bi računalnik preko lambde takoj zaznal napako v izgorevanju in ugasnil sistem ter s tem preprečil poškodbe motorja.
Poleg tega poznamo tudi večtočkovni ali multipoint N2O sistem…
Itd itd....
...popravil in dopolnil _BANDIT_